- Port rybacki
linoryt
12,5x18cm
(lino-cut, Linolschnitt)
tło rysunku wycina się w linoleum
ostrym narzędziem,
następnie po powleczeniu
farbą części wypukłych,
wykonuje się odbitkę,
o silnych efektach
czerni i bieli. - Przechyły
akwaforta
33x46,5cm
(wł. acquaforte - mocna woda)
technika graficzna wklęsła,
polega na wykonaniu metalowej
formy z obrazem uzyskanym
za pomocą trawienia.
Płytę miedzianą lub cynkową
pokrywa się nierozpuszczalnym
w kwasie werniksem i następnie
wykonuje się rysunek stalową igłą
odsłaniając powierzchnię metalu.
Poprzez zanurzenie płyty
w kwasie następuje wytrawienie
rysunku na płycie.
W celu pogłębienia kresek proces
ten powtarza się kilkakrotnie.
Po usunięciu werniksu w płytę
wciera się farbę drukarską,
która zatrzymuje się tylko
w wytrawionych zagłębieniach.
Wciśnięta w wytrawione zagłębienia
farba przeniesiona zostaje na papier
pod naciskiem prasy wklęsłodrukowej
- Agadan
akwaforta
16x21cm - Świętojańska
sucha igła
21x36cm
(fr. pointe seche)
technika graficzna wklęsła,
tworzona za pomocą stalowej igły
na wypolerowanej płycie
np. miedzianej.
Igła, zagłębiając się
w powierzchnię płyty pozostawia
rowek oraz wystający wiórek
metalowy zatrzymujące farbę.
Tak powstały ryt daje efekt
tzw. dymka obok głównej kreski.
Na odbitce daje to efekt
szkicu ołówkowego,
miękkie tony o aksamitnej czerni. - Zajęcia portowe
akwaforta, akwatinta
20,5x32,5cm - Na dobranoc
akwaforta
32x32cm - Trzciny
odprysk, sucha igła
22x16,5cm
Odprysk
technika graficzna wklęsła,
polegająca na nanoszeniu
pędzlem obrazu
przy użyciu specjalnego roztworu
składającego się z atramentu,
gumy arabskiej i cukru,
następnie matrycę
pokrywa się werniksem;
po zmyciu werniksu ciepłą wodą
cukier zawarty w atramencie
rozpuszcza się i atrament
odpryskuje odsłaniając metal. - Port 2
technika mieszana
30x24,5cm - Port
technika mieszana
24,5x18,5cm - Maszty
technika mieszana
31,5x24cm - Gunia
technika mieszana
29x14cm
Miękki werniks (fr. vernis mou)
technika druku wklęsłego.
Matrycę wykonuje się
z metalowej płytki
(cynkowej, miedzianej)
Pokrywa się ją miękkim werniksem
Następnie na matrycę przykładany
jest arkusz papieru,
na którym wykonuje się rysunek.
Dzięki posiadanej lepkości werniks
przywiera do kartki odsłaniając
te miejsca, które mają być
poddane trawieniu. - Koń
technika mieszana
28,5x14cm - Płot
akwaforta
20,5x28,5cm - Freiburg
akwatinta
28,5x20,5
technika graficzna wklęsła,
zbliżona do akwaforty.
Wykonanie formy drukowej
w tej metodzie polega na pokryciu
płyty metalowej sproszkowaną
kalafonią lub pyłem asfaltowym,
które podgrzane topią się
i przylegają do niej,
naniesieniu obrazu poprzez
zasłonięcie wybranych fragmentów
powierzchni metalu werniksem,
a następnie trawieniu odsłoniętego
metalu kwasem azotowym.
Akwatinta różni się od akwaforty
przede wszystkim tym,
że trawione są nie linie, lecz płaszczyzny.
W wyniku powielania czynności
w coraz mniejszych obszarach
obrazu uzyskuje się zróżnicowanie
głębokości wytrawionych miejsc,
a przez to możliwość waloryzowania
koloru farby drukowej,
czyli możliwość uzyskiwania półtonów. - Wybrzeże
technika mieszana
33,5x19,5cm - Wybrzeże 2
technika mieszana
33,5x19cm - Pieski Świat
akwaforta
31,5x34,5cm - Ptaszysko
akwaforta
38x39cm - Pies
akwaforta
29,5x28,5cm - Owca
akwaforta
27x19cm - Nygus
akwaforta, akwatinta
28,5x27cm - Liszka
akwaforta, akwatinta
23x23,5cm - p60.png »