Studio Projektowe Cwenar i Glaza: Portfolio

Agata Cwenar :

grafika warsztatowa

Jeden z podstawowych obok malarstwa i rzeźby działów sztuk plastycznych.
Obejmuje techniki pozwalające na powielanie rysunku
na papierze lub tkaninie z uprzednio przygotowanej formy.
Grafika artystyczna (warsztatowa) wyróżnia się skupieniem w rękach artysty
całego procesu twórczego od projektu przez wykonanie matrycy
do wykonania odbitek - rycin, które mają wartość oryginalnych dzieł sztuki.
Ilość odbitek uzyskanych z jednej płyty zależy od techniki.
Podstawowe techniki graficzne dzielą się na: wypukłe, wklęsłe i płaskie.
  • Port rybacki

    linoryt
    12,5x18cm

    (lino-cut, Linolschnitt)
    tło rysunku wycina się w linoleum
    ostrym narzędziem,
    następnie po powleczeniu
    farbą części wypukłych,
    wykonuje się odbitkę,
    o silnych efektach
    czerni i bieli.
  • Przechyły

    akwaforta
    33x46,5cm


    (wł. acquaforte - mocna woda)
    technika graficzna wklęsła,
    polega na wykonaniu metalowej
    formy z obrazem uzyskanym
    za pomocą trawienia.
    Płytę miedzianą lub cynkową
    pokrywa się nierozpuszczalnym
    w kwasie werniksem i następnie
    wykonuje się rysunek stalową igłą
    odsłaniając powierzchnię metalu.
    Poprzez zanurzenie płyty
    w kwasie następuje wytrawienie
    rysunku na płycie.
    W celu pogłębienia kresek proces
    ten powtarza się kilkakrotnie.
    Po usunięciu werniksu w płytę
    wciera się farbę drukarską,
    która zatrzymuje się tylko
    w wytrawionych zagłębieniach.
    Wciśnięta w wytrawione zagłębienia
    farba przeniesiona zostaje na papier
    pod naciskiem prasy wklęsłodrukowej
  • Agadan

    akwaforta
    16x21cm
  • Świętojańska

    sucha igła
    21x36cm


    (fr. pointe seche)
    technika graficzna wklęsła,
    tworzona za pomocą stalowej igły
    na wypolerowanej płycie
    np. miedzianej.
    Igła, zagłębiając się
    w powierzchnię płyty pozostawia
    rowek oraz wystający wiórek
    metalowy zatrzymujące farbę.
    Tak powstały ryt daje efekt
    tzw. dymka obok głównej kreski.
    Na odbitce daje to efekt
    szkicu ołówkowego,
    miękkie tony o aksamitnej czerni.
  • Zajęcia portowe

    akwaforta, akwatinta
    20,5x32,5cm
  • Na dobranoc

    akwaforta
    32x32cm
  • Trzciny

    odprysk, sucha igła
    22x16,5cm

    Odprysk
    technika graficzna wklęsła,
    polegająca na nanoszeniu
    pędzlem obrazu
    przy użyciu specjalnego roztworu
    składającego się z atramentu,
    gumy arabskiej i cukru,
    następnie matrycę
    pokrywa się werniksem;
    po zmyciu werniksu ciepłą wodą
    cukier zawarty w atramencie
    rozpuszcza się i atrament
    odpryskuje odsłaniając metal.
  • Port 2

    technika mieszana
    30x24,5cm
  • Port

    technika mieszana
    24,5x18,5cm
  • Maszty

    technika mieszana
    31,5x24cm
  • Gunia

    technika mieszana
    29x14cm

    Miękki werniks (fr. vernis mou)
    technika druku wklęsłego.
    Matrycę wykonuje się
    z metalowej płytki
    (cynkowej, miedzianej)
    Pokrywa się ją miękkim werniksem
    Następnie na matrycę przykładany
    jest arkusz papieru,
    na którym wykonuje się rysunek.
    Dzięki posiadanej lepkości werniks
    przywiera do kartki odsłaniając
    te miejsca, które mają być
    poddane trawieniu.
  • Koń

    technika mieszana
    28,5x14cm
  • Płot

    akwaforta
    20,5x28,5cm
  • Freiburg

    akwatinta
    28,5x20,5

    technika graficzna wklęsła,
    zbliżona do akwaforty.
    Wykonanie formy drukowej
    w tej metodzie polega na pokryciu
    płyty metalowej sproszkowaną
    kalafonią lub pyłem asfaltowym,
    które podgrzane topią się
    i przylegają do niej,
    naniesieniu obrazu poprzez
    zasłonięcie wybranych fragmentów
    powierzchni metalu werniksem,
    a następnie trawieniu odsłoniętego
    metalu kwasem azotowym.
    Akwatinta różni się od akwaforty
    przede wszystkim tym,
    że trawione są nie linie, lecz płaszczyzny.
    W wyniku powielania czynności
    w coraz mniejszych obszarach
    obrazu uzyskuje się zróżnicowanie
    głębokości wytrawionych miejsc,
    a przez to możliwość waloryzowania
    koloru farby drukowej,
    czyli możliwość uzyskiwania półtonów.
  • Wybrzeże

    technika mieszana
    33,5x19,5cm
  • Wybrzeże 2

    technika mieszana
    33,5x19cm
  • Pieski Świat

    akwaforta
    31,5x34,5cm
  • Ptaszysko

    akwaforta
    38x39cm
  • Pies

    akwaforta
    29,5x28,5cm
  • Owca

    akwaforta
    27x19cm
  • Nygus

    akwaforta, akwatinta
    28,5x27cm
  • Liszka

    akwaforta, akwatinta
    23x23,5cm

(c) 2008 Agata Cwenar - Łuczak

Agata Cwenar,Cwenar, 3D, aranzacja, aranżacja, architekt, architektura, architektura, wnętrz, architekt, wnetrz, architekt wnętrz, art, CV, dekoracja, dekoracje, design, dom, domy, grafika, graphic, interior, art, interior, design, malarstwo, mieszkania, mieszkanie, obrazy, oswietlenie, oświetlenie, painting, portfolio, prints, projekt, projektowanie, recepcja, salon, sklep, swiatlo, światło, urzadzanie, urządzanie, wizualizacje, wnetrza, wnętrza